Du er her:  Nyheter
Fall in love with the problem, not the solution

Fall in love with the problem, not the solution

Estimert lesetid: 2 minutter

Første gang jeg hørte dette sitatet var på et foredrag med gründeren av WAZE. En GPS-trafikkløsning som ble solgt til Google for 1,1 mrd dollar. Sitatet om å fokusere på problemene i samfunnet fremfor å tenke på nye løsninger har hengt med meg siden. Mye fordi det gjør meg til et mer positivt menneske, og fordi det skaper kreativitet når andre begynner å deppe.

Vår generasjons problem er en klimakrise uten enkle, raske løsninger

Fra en entreprenørs standpunkt står vi i dag i en tid med mer muligheter enn på lenge. Vi har et omforent problem hvor både media, politikere, nasjoner og generasjoner er enige i at vi må løse den forestående klimakrisen. Dette er et stort problem med dertil mange nye forretningsutfordringer som må løses. Hva kan være mer inspirerende enn å finne smarte løsninger på verdensomspennende problemer? Hvor du ikke trenger å løse hele problemet, men kan fokusere på noen av de tusenvis av utfordringene som kan løses i fellesskap? Omfanget av klimakrisen er så stort at det åpner opp for helt nye forretningsmuligheter. Det endrer verdikjeder i etablerte industrier, skaper nye forbruksmønster og flytter verdens kapitalmarkeder. Unge og gamle entreprenører kan få applaus fra ukjente steder når de utfordrer status quo med nye forretningskonsepter innen alt fra planting av skog til den mest avanserte nanoteknologi. Målet er å trekke verden mot en mer bærekraftig fremtid.


En bærekraftig forretningsmodell er fremtiden
Verden står overfor et paradigmeskifte hvor det ikke finnes noen fasit. Gamle forretningsmodeller står for fall, bærekraft vil være en fellesnevner for endringen og de må gjennomsyre hele bedriften. Å ettermontere en grønn strategi uten å ha en forankring i bedriftens verdigrunnlag kan virke riktig på kort sikt, men er like nyttig som å fyre i peisen uten å lukke vinduet. Det må gjennomsyre hele bedriften, og du må tro på det selv. Om ikke lurer du både deg, og fremtidens bevisste forbruker.

Verktøykasse 2.0

I mange år har jeg hørt at å investere i bærekraftige forretningsmodeller er å sette seg selv i en dårlig posisjon, fordi det da finnes så mange mulighet du må ekskludere. Bærekraft ble sett på som en begrensende strategi, mens å investere i eiendom eller teknologi var det som ga meravkastning. I dag ser vi at det ene ikke ekskluderer det andre, snarere det motsatte. Investeringsstrategier og forretningsmodeller hvor vi bruker morgendagens ressurser i dag, står for fall. Det er derfor på tide å oppgradere verktøykassen, slik at vi kan løse morgendagens utfordringer i dag med fremtidssikre løsninger.

Gjennom  Fauna Eksperimentet ønsker Tore å skape et samfunnsnyttig  initiativ, som retter søkelyset mot bærekraftig forretningsutvikling. 



Hva kan vi gjøre?

Vi kan alle gjøre noe, og noen ønsker å gjøre mer. Derfor startet vi Fauna Eksperimentet;  for å hjelpe de som ønsker å bygge sin bedrift til å være sikret for en bærekraftig fremtid. Målet er å utvikle bærekraftige forretningsmodeller med et fortrinn i markedet. Vi ønsker å dele våre erfaringer, lære nye perspektiv, og sammen finne den raskeste veien til mål. Det at det er en utrolig spennende og kjekk reise vi vet mange vil være med på. De som lykkes med dette arbeidet vil ha et enormt potensial for vekst, og vil også kanalisere bedrifter som ikke evner å ta innover seg dagens situasjon. 

Morgendagens løsninger

Gjennom Fauna Eksperimentet møter du dyktige mentorer med en unik kompetanse, og en lang erfaringsreise bak seg. De har ikke fasiten (for den finnes jo ikke), men de tør å de stille spørsmålene som driver frem morgendagens løsninger. Verden trenger bedriftsledere som kan drive frem forretningsmodeller som både vil løfte blikk og øyenbryn. Hadde du trodd for 2 år siden at du kunne fått betalt for å plante skog i Norge, som ikke skal hogges? Nei, ikke vi heller. Trefadder på Hjelmeland gjør nettopp dette - og med kjempesuksess!

Tore Gjedebo, ildsjelen bak Fauna Eksperimentet oppsummerer drømmekandidaten på en fremoverlent måte: "Det er ingen mal på hvordan en god deltaker ser ut. Personlig håper jeg å bli presentert for gode løsninger på problemer jeg ikke en gang var klar over eksisterte."


Lyst å utfordre meg? Nå har du muligheten.
Eksperimentet starter nå, og påmeldingen er i gang. Følg oss i sosiale kanaler for mer informasjon om eksperimentet, eller les mer på vår nettside.

Flere nyheter