Du er her:  Nyheter
Høyt søkertall til Fauna – eksperimentet er i gang

Høyt søkertall til Fauna – eksperimentet er i gang

Fauna Eksperimentet ble lansert for å gi bærekraftige forretningsideer den konkurransefordelen de trenger. I slutten av juni i år ble det åpnet for søkere. Det ble da satt et mål om å få mer enn 40 søkere innen utgangen av sommeren. Fasiten ble totalt 75 søkere, og med dette ble det tett konkurranse om de ledige plassene.


Setter bærekraft på agendaen

7 bedrifter er tatt ut til å delta i eksperimentet, hvor opptaket er basert på en totalvurdering foretatt av Faunas initiativtakere. Selskapene har blant annet blitt vurdert etter kriterier som innovasjonsgrad, struktur av forretningsmodell og verdigrunnlag. Ved å sette bærekraft på agendaen, har de utvalgte bedriftene tatt et aktivt standpunkt i solidaritet med kommende generasjoner. Fauna har som mål å hjelpe deltakerne med å gjøre deres miljøansvarlighet og bærekraftig utvikling til et lønnsomt konkurransefortrinn.

“Bedriftene i programmet er like i den grad vi deler ambisjoner, men ulike sett i forhold til våre erfaringer – vi vil alle drive frem innovasjon og skape en bærekraftig økonomi. Dette er ingen enkel oppgave, men med støtten som tilbys i programmet har jeg bygget opp min tillit til at endring er mulig og jeg ser frem til fortsettelsen.”

Larissa Slottet, Chief Executive Officer-Ogoori

Virtuell pitch i møte med mentorer

Den første fasen av Fauna vil handle om å gi selskapene verktøy som nettverk/ressurspersoner, kunnskap og tett oppfølging. I fase to vil bedriftene kunne få tilgang på sirkulær finansiering direkte fra Fauna, samt mulighet til å få råd og investorkapital fra mentorer. Sammen med rådgivere og fasilitator har deltakerne ukentlig digitale samlinger, hvor de arbeider med eget case og hvor kunnskapsdeling i nettverket står i fokus. Her bidrar også Faunas samarbeidspartnere med sin spesialkompetanse.

Kick-off for Fauna var på mandag 31. august, og deltakerne gjennomgår nå første fase av Fauna, med metoden Diciplined Entrepreneurship fra MIT hver tirsdag og torsdag. I disse dager forbereder deltakerne seg til virtuell pitch som skal gi mentorene i programmet et innblikk i hvilke muligheter og utfordringer hvert selskap har, slik at bedriftene skal få mest mulig utbytte av oppfølgingen gjennom programmet.


Selskap tatt ut til Fauna

Seid – Stavanger basert miljøteknologiselskap. Selskapet utviklet og selger renseteknologi til industrielle kunder over hele verden. Teknologien er basert på en egenutviklet kald plasma reaktor, sammen med en optimalisert strømforsyning. Seid bidrar til et bedre miljø hvor deres løsninger er installert.

Heymat – etablert av ekteparet Thoralf Lian og Sonja Djønne i 2015 med mål om å tilby hjemmemarkedet dekorative designmatter av samme høye kvalitet som en industrimatte. Med fokus på funksjon, miljø og moderne, skandinavisk design har Heymat på kort tid rukket å bli et kjent merkenavn i det norske markedet. Matten er produsert at 100 prosent resirkulert plast og har et nærmest eviglangt liv takket være sterke og holdbare materialer. Heymat kan gjennom det siste året vise til en rekke nasjonale- og internasjonale priser som Archiproducts Design Award 2019, Bonytts «Vakre Hverdagsvare» 2019, German Design Award 2020, og Bo Bedres Leserpris 2020. I dag selges mattene i Europa, Amerika og i Asia.

Throw Nomore – jobber for å redusere matsvinnet i dagligvarebransjen. Dette gjør de gjennom appen Throw Nomore, hvor forbrukere kan se alle varene som dagligvarebutikker i nærheten har til nedsatt pris på grunn av dato. Dette er en løsning både forbruker og forhandlere tjener på, samtidig som de gjør miljøet en stor tjeneste ved å minske svinn.

Ope – Tilbyr møbelløsninger, som bygger på ideen om gjenbruk og sirkulær økonomi. Ope tilbyr et fleksibelt og bærekraftig alternativ i møbelbransjen. Det nordiske designet ble utviklet av Lars Urheim og Eirik Høvik Helgesen fra 2011, med ett mål om fremtiden: ”Å bli best i verden på bærekraftige løsninger for møbler”Tidligere har Ope vært på ICFF ( International Contemporary Furniture Fair ) i New York, med Norsk Industri - Designindustrien. Samt hatt utstilling på Scandinavia House på Park Avenue, og i høst var de med på ODF ( Oslo Design Fair ),

Ogoori – Norsk oppstartsselskap grunnlagt av to norske verdidrevne møbelselskap, Vestre og Ope. Selskapets hovedfunksjon vil være å omdanne avfall fra strender om til plastikkgranulat – som vil bli tilbudt markedet gjennom en abonnementstjeneste som kalles Material as a Service (MaaS). Gjennom blockchainteknologi skal du kunne spore hvor plastråvaren kommer fra.

Mycela – Skaper biomaterialer basert på mycelium (soppens rotsystem) og lokalt tretall ved hjelp av myceliumteknologi. Målet deres er å produsere 100% nedbrytbare og bærekraftige produkter i form av biokompositter og soppskinn. Mycela utgjør et team på tre personer der alle har ulik bakgrunn: en molekylærbiolog, en kunstner og en produktutvikler.

Jordisk – Lager plantebaserte flasker basert på sukkerrør. Flaskene har har samme egenskaper og kvaliteter som tradisjonelle plastflasker, men selvfølgelig uten fossile materialer. Både flaske og kork er industrielt komposterbare og egner seg for kalde produkter som mineralvann, juice, smoothies og meieriprodukter.


Faunas samarbeidspartnere:

Innovasjon Norge, Nysnø Klimainvesteringer, Deloitte og PWC

Flere nyheter