Du er her:  Nyheter
Throw No More utvider som følge av investering

Throw No More utvider som følge av investering

(Foto: Kurt Falch Stokke og Marie Thrane)

Gründer og daglig leder, Kurt Falch Stokke har sammen med Marie Thrane deltatt i Fauna Eksperimentet det siste året. Falch Stokke står bak selskapet Throw No More, og har lansert matsvinn-appen med samme navn. De ble nylig tildelt 1.2 mill i sirkulært lån fra Fauna og InvesTore, som gjør at de nå kan ansette en teknologidirektør.

Hjelp til videreutvikling av selskapet

Fauna Eksperimentet ble lansert i 2020, og programmet skal hjelpe norske selskaper med å gjøre deres miljøansvarlighet til et lønnsomt konkurransefortrinn. Gjennom en periode på åtte måneder har syv bedrifter deltatt på ukentlige digitale samlinger med Faunas mentorer og ekspertpanel. I desember ble første del av programmet rundet av med tildeling av sirkulære lån til deltakerne.

Throw No More er et av selskapene som ble valgt ut til å delta i eksperimentet, og som kunne glede seg over tildelingen på 1.2 mill til utvikling av bedriften. Gjennom en app vil gründerne bak Throw No More redusere matsvinn i dagligvarebransjen.

Markedssjef Marie Thrane forteller at de er takknemlige for deltakelsen i Fauna programmet, hvor de har blitt kjent med andre som også jobber hardt for å drifte bærekraftige selskap. – Vi har fått ny kunnskap om alt fra sosiale medier til sirkulær økonomi, og forretningsstrategi. Det har vært inspirerende å lære om ulike fagfelt innen bærekraftig forretningsutvikling fra dyktige fagfolk, forteller hun.

I tillegg til ukentlige samlinger følges bedriftene opp av programmets mentorer, en ordning som gir deltakerne muligheten til innhente råd og investorkapital. Administrerende direktør for Sandviks, Marius Sandvik, har de siste månedene fungert som mentor for teamet. Sammen har de utviklet en plan for oppskalering av selskapet. Han mener at duoen går spennende tider i møte. – De har et glimrende team, en god plan, og et fantastisk produkt, i et marked i sterk vekst. I tillegg er de et selskap med en såkalt «dobbel bunnlinje». Jo mer de lykkes, desto bedre for miljø og samfunn. Det har vært en ære å jobbe med dette selskapet gjennom Fauna, sier Sandvik.

"Det er noe med det å føle seg som en del av et team. Det er godt å ha flere å støtte seg på, og kunne dele både kunnskap og utfordringer med slik at en fokuserer på de rette tingene."

Marie Thrane, markedsjef i Throw No More

Planlegger ytterlige utvidelser

Throw no more er et forholdsvis nytt selskap, men har på kort tid opparbeidet seg en imponerende portefølje av samarbeidspartnere i dagligvarebransjen. Nå har de totalt 495 butikker som nå er med i selskapets app og viser frem hvilke nedprisede varer de har i butikk. Den raske veksten gjør at selskapet har behov for å ansette nye krefter som skal hjelpe dem med utviklingen av appen og sørge for å implementere nye løsninger på en god måte.

Selskapet røper ikke mye, men forteller at de har mange gode ideer og planer for de neste årene, som de vil komme raskt i gang med. Slik kan de bidra til enda mindre matsvinn og skape gode verktøy for både forbrukere, dagligvare og deretter lengre opp i verdikjeden. – Vi har fått et fantastisk nyttig lån og gode kontakter som vil være viktige for selskapet fremover, forteller Thrane.

Om Throw No More

I Norge kastes det 63 000 tonn mat hvert eneste år i dagligvarebransjen. Med Throw No More-appen vil Thrane og Falch Stokke se dette tallet falle dramatisk. Den største grunnen til at mat kastes i  butikkene er utgått dato, så et godt tiltak er å prise ned produkter med kort holdbarhet. For å få solgt alle disse varene vises de frem i Throw No More-appen, med førpris, nåpris og antall igjen. Du får opp butikkene i nærheten av deg og hvilke varer de har til nedsatt pris. Så kan du planlegge innkjøp og gå til butikken for å handle varene. Throw No More sørger for at brukeren sparer både penger og miljøet.

Flere nyheter